Vet du hva som kjennetegner en god nettside? Dessverre finnes det ikke et svar som passer alle sider, men her er en liste over punkter jeg mener er viktige kjennetegn på en god nettside.
[ez-toc]
1. Nettsiden har et klart budskap
Hvorfor skal noen besøke nettsiden din, og ennå viktigere, hva formidler du i det noen lander på nettsiden din? Er det umiddelbart enkelt å forstå hva du tilbyr? Du har ikke mange sekundene på å fange brukerens oppmerksomhet.
Kjenner du kundegruppen din? Tilbudet bør ikke bare løse et problem, det bør genuint gjøre dine kunders liv lettere og bedre.
2. Nettsiden er trygg og pålitelig
En god nettside må kunne stoles på. Både brukere og søkemotorer ser etter trygge nettsider og tilbydere. Formidler nettsiden din at du kan stoles på?
Her er noen tips til hva som bør være på plass for å bygge brukertillit:
- Bedriftsinformasjon
- Informasjon om personvern
- Kundeomtaler
Rent teknisk er det også viktig at siden har høy sikkerhet i form av sikkerhetsfunksjoner, SSL sertifikat, up-to-date kode mm.
Backlinks og henvisninger fra andre sider eller brukere i sosiale medier bidrar også til å skape tillit hos både søkemotorer og brukere.
3. Nettsiden er brukervennlig – god UX
Må nettsiden din være pen? Det hjelper nok, men det viktigste er den generelle brukeropplevelsen. Er det enkelt og raskt å navigere på nettsiden din, selv for syn eller hørselshemmede?
Det visuelle bør også fremme budskapet ditt. Ikke la tekniske løsninger som animasjoner osv. ta over, slik at brukeren mister fokus på budskapet.
4. Nettsiden er rask
En god nettside laster raskt! Hva er vel mer frusterende enn å vente på en nettside som laster. En treg nettside mister raskt brukere, og rangeres dårligere av Google.
Sidehastighet bør derfor prioriteres. Dette er faktorer som forbedrer hastigheten på siden din:
- Ren, «lett» kode
- Komprimerte bilder i riktig format
- Hastighet på server/webhotell
Visste du at du kan teste enhver nettside hos Google?
5. Nettsiden har innhold som gir verdi
Uansett hva du tilbyr bør nettsiden din ha innhold som gir brukerne verdi. Innhold som hjelper kundene dine å oppnå sine mål kan, om gjort rett, gi deg troverdighet. Du viser at du har kompetanse, og er i stand til å løse problemer.
Ofte kan en blogg være en god ide. Innholdet bør være lett og forstå og ha et godt språk. Prøv å skrive om noe unikt, gjerne som besvarer noe som blir ofte søkt etter.
6. Nettsiden er mobilvennlig
De alle fleste som besøker nettsiden din vil høyst sannsynlig bruke mobil. Er ikke siden din responsiv, dvs. skalerer innhold til mobil vil det være katastrofalt for brukeropplevelse og konvertering.
Dette har blitt så viktig at de fleste nettsider bør designes med tanke på mobil først!
7. Nettsiden er søkemotoroptimalisert
En god nettside må være søkemotoroptimalisert. Hva betyr dette? Vel, dette er et omfattende tema, men her er noen punkter:
- Nettsiden «kommuniserer» med søkemotorer. Google er by far den viktigste søkemotoren.
- Nettsiden har strukturer innhold.
- Nettsiden har innhold og keywords som besvarer søkefraser som brukes.
Viktigheten av SEO (Search Engine Optimisation) må aldir undervurderes. En nettside som ikke finnes organisk oppnår ikke trafikk. Du vil gå glipp av kunder og salg.
Så hva er en god nettside?
Som du sikker nå forstår er det mye som inngår i en god nettside. Det er ikke bare å kjøpe et domene og webhotell hos en tilfeldig tilbyder, installalere en sidebygger, og velge et ferdigbygd gratis tema som ser flott ut på desktop.
Gjør du det vil du i de aller fleste tilfeller ende opp med å bruke tid på en side som ikke skaper trafikk og salg.
Du trenger en strategi, og gode tekniske løsninger. Kontakt meg i dag om du trenger hjelp!